Hashimoto

Suplementacja w chorobie Hashimoto

 

 

 

Prawidłowa dieta jest tylko jednym z istotnych  elementów w leczeniu Hashimoto. Oprócz diety ważną kwestią jest również odpowiednia suplementacja. Jest to kwestia niezwykle indywidualna i powinna przebiegać pod okiem specjalisty. Oto moja lista:

1.Witamina D oraz wapń

Te składniki warto przyjmować w formie jednego preparatu, ponieważ obecność witaminy D wzmaga wchłanianie wapnia. Dodatkowo należy pamiętać o przebywaniu na słońcu, gdyż pod wpływem światła witamina D ulega aktywacji. Rekomendowana dawka witaminy D to 800-1000 IU (20-50µg) dziennie, przyjmowana przynajmniej od września do kwietnia, kiedy słoneczne dni są rzadkie. Osoby otyłe powinny jej przyjmować więcej – 1600-4000 IU (40-100µg) dziennie. Wapń można zażywać w dawkach od 500-2000 mg dziennie. Zaleca się, by preparat stosować po posiłku. Nie powinno się go łączyć z hormonami tarczycy, ponieważ zmniejszają ich wchłanianie.

2.  Selen

Tarczyca to organ najbogatszy w selen, a jej prawidłowe funkcjonowanie jest uzależnione od obecności tego pierwiastka. Jest nie tylko niezbędny do produkcji hormonów, ale w chorobach zapalnych tarczycy ma szczególne znaczenie. Ten składnik ma zdolność do zmniejszania stanu zapalnego, oraz neutralizacji wolnych rodników. Badania wykazują, że suplementacja selenu u osób z niedoczynnością tarczycy przyczynia się do normalizacji jej funkcji. Ponadto, wedle Journal of Endocrinology, u osób z chorobą Hashimoto przyjmujących selen, zmniejsza się poziom autoprzeciwciał anty-TPO, oraz, jak podają inne badania, wskaźniki stanu zapalnego.

3. Cynk

Niedobór cynku może powodować większą przepuszczalność jelit, podatność na infekcję oraz trudność w detoksykacji toksyn i bakterii. Ten składnik niezbędny jest dla zdrowia włosów, które w niedoczynności tarczycy stają się słabe, i mają tendencję do wypadania.Dzienna dawka cynku dla kobiet to 8 mg dziennie. Suplementy z cynkiem można zażywać wraz z posiłkami, lub pomiędzy nimi, ale nie łącz go z wapniem. Osoby chorujące na celiakię, jedzące dużo orzechów i warzyw strączkowych mogą mieć zaburzoną przyswajalność cynku, stąd u tych osób także często występują jego niedobory.

4. Żelazo

Badanie przeprowadzone przez naukowców w 2008 roku ujawnia że osoby z chorobami tarczycy mają obniżone stężenie żelaza oraz selenu we krwi. Często niedokrwistość jest pierwszą oznaką choroby tarczycy, a w chorobie Hashimoto może również wynikać z niedoborów żelaza. Żelazo warto przyjmować wraz z witaminą C, która nie tylko działa jako przeciwutleniacz, ale również wzmaga jego wchłanianie. Kobiety potrzebują aż 18 mg żelaza dziennie, ponieważ tracą go w trakcie miesiączki.

5. Witamina E

Witamina E odgrywa ważną rolę jako antyoksydant, zwalczający wolne rodniki. Chroni również przed rozwojem chorób degeneracyjnych, czyli związanych z wiekiem dotyczących m.in. wzroku (zwyrodnienie plamki żółtej), a nawet chorobie Alzheimera. Witamina E może zwiększać metabolizm selenu, dlatego wiele preparatów zawiera oba te składniki. Zalecana dawka witaminy E wynosi 70-140 j.m.

6. Witaminy z grupy B (a w szczególności B12)

Jej niedobór często jest związany z celiakią, oraz niedokrwistością Addisona-Biermera, które również są chorobami autoimmunologicznymi.  Witamina B12 umożliwia syntezę DNA, oraz krwinek czerwonych. Przy jej niedoborach pojawia się zmęczenie, depresja, problemy ze wzrokiem, oraz zaburzenia chodu i czucia. Witamina B12 działa jako antyoksydant, który zwalcza skutki stanu zapalnego.

7. Jod

Kwestia przyjmowania jodu przez osoby chorujące na Hashimoto jest niestety niejednoznaczna. Jedni zalecają inni odradzają. Ja przyjmuję jod i czuję się bardzo dobrze. Mój endokrynolog również zaleca przyjmowanie. Wszystko zależy od naszych wyników i opinii specjalisty.

Lista suplementów, które znajdziemy w produktach spożywczych:

  • Witamina  D (ryby, jaja)
  • Selen (orzechy brazylijskie, ryby, jaja)
  • Cynk (ryby, jaja, orzechy nerkowca, migdały, ciecierzyca)
  • Żelazo (natka pietruszki, jaja ryby, owoce, ryż, warzywa)
  • Omega 3 ( ryby,  siemię lniane, olej lniany, orzechy włoskie)
  • Witamina E (olej roślinny, migdały, jaja, marchew, orzechy, brukselka)
  • Witaminy z grupy B ( kasza gryczana, ryż, orzechy brazylijskie, nasiona dyni, słonecznika, sezamu).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *